Tiada masa, tiada tempat untuk bersenam ?

Kebanyakkan kita terlalu sibuk untuk bersenam. Walaubagaimanapun kita masih boleh menikmati cara hidup sihat yang cergas dengan mengamalkan petua-petua berikut :-
Semasa perjalanan ke tempat kerja
  • Sekiranya menggunakan lif, keluarlah 2 tingkat lebih awal dan seterusnya gunakan tangga
  • Turun LRT/bas satu perhentian lebih awal dan seterusnya ke pejabat
  • Sekiranya anda memandu ke pejabat, bersenamlah 15 minit sebelum ke pejabat


Semasa di pejabat
  • Lakukan senaman ringan atau rengangan selepas lama bekerja
  • Lagihkan penggunaan tangga dan kurangkan pengunaan lif
  • Lakukan senaman di waktu rehat semasa menghadiri mesyuarat panjang
  • Libatkan rakan sekerja untuk sesi bersenam waktu rehat tengah hari
Semasa di rumah
  • Lakukan rengangan atau senaman ringan semasa menonton televisyen
  • Ikut serta anak-anak anda ke taman permainan dan bersenam selepas waktu bekerja
  • Berkebun adalah sejenis aktiviti fizikal yang baik
Semasa membeli- belah
  • Letakkan kereta jauh sedikit dari tempat membeli belah kerana berkalan kaki ke tempat tersebut merupakan satu bentuk senaman yang baik untuk anda
Bersenamlah secara tetap sekurang-kurangnya tiga kali seminggu untuk 20 - 30 minit setiap kali.

No comments:

Post a Comment